Monday, March 15, 2010

Perkhidmatan Mesra Pelanggan

Round 1
Me: Hello, selamat petang
DBKK (reception 1): Selamat petang, DBKK
Me: Selamat petang, boleh saya dapatkan alamat penuh Unit Pengiklanan... (belumpun habis request she passed me to another staff which I dont know who)

Round 2
DBKK (reception 2): Selamat petang, DBKK
Me: Selamat petang, saya dari ....... ....., begini kami mau tulis surat ke Unit Pengiklanan, boleh dapatkan alamat penuh Unit Pengiklanan?
DBKK (reception 2): Tunggu sekejap ya (apparently she doesn't know their own unit's address? ... so she passed me to this fellow)

Round 3
DBKK (reception 3): Hello, selamat petang, DBKK
Me: Hello, selamat petang, boleh saya tahu saya bercakap dengan siapa ya?
Abdul: Abdul* sini
Me: Ok, macam ni saya dari ....... ....., begini kami mau tulis surat ke Unit Pengiklanan, boleh dapatkan alamat penuh Unit Pengiklanan? Nama ketua Unit tu siapa ya...Jimmy*, kan?
Abdul: Oh, Jimmy* tu bukan officerpun (what kind of remark?), tulis kepada Tuan Haji Jamal* dia yang Ketua Bahagian ni, Unit Pengiklanan tu dibawah Bahagian Pelesenan. Ada banyak unit dibawah Pelesenan. (Ok I get it, it's a big department)
Me: Jadi saya tulis kepada Tuan Haji Jamal*, boleh dapatkan nama penuh dan jawatan sekali? (I needed the right info before I start drafting my letter). Then, I went on further to explain to him that my boss has spoken to Mr. Jimmy earlier. So, I'm doing the follow-up
Abdul: Tuan Haji....
Me: Boleh tolong eja namanya Tuan Haji J.a.m.a.l. ..(off course I have to get the exact name and correct spelling right?)
Abdul: Boss kamu belum kasih nama diakah? Kamu ngak minta boss kamu nama dan alamatnya?
Me: Abdul, kalau saya sudah ada nama dan alamat penuh saya tak perlu telefon kamu untuk minta info ini (commonlah, please use your common sense).

Abdul* then gave me the full the HODs full name.

Me: Alamat penuh?
Abdul: Alamat DBKKlah...(Off course DBKK, but which one? I know there is DBKK building but there are also DBKK's offices in Centre Point, commonlah)
Me: Faks no.?
Abdul: 219
Me: Faks no. ada 3 no. jaklah?
Abdul: 219 175
Me: Terima kasih
Abdul: Sama-sama

*Untuk tujuan keselamatan penulis, bukan nama sebenar digunakan

No comments:

Post a Comment